خواص استفاده از ظروف چوبی و راه های صحیح نگهداری آن ها

۹۲ بازديد


شیوه های مراقبت از ظروف چوبی

ظروف چوبی برای استفاده در آشپزخانه یکی از مناسب ترین لوازم می باشند. استفاده از ظروف چوبی گذشته دوری دارد. محصولات چوبی نمای روستیک و زیبا به فضای آشپزخانه می دهد و معمولا این وسایل دست ساز با کیفیت بالا نسلی به نسل دیگر انتقال پیدا می کند. برای آشنایی بیشتر با وسایل چوبی با ما همراه باشید.


خواص استفاده از ظروف چوبی

طبیعی بودن

چوب یک ماده طبیعی است. این به آن معنی است که زیست تخریب پذیر و برگشت پذیر است. زیست تخریب پذیر به معنای قابل تجزیه و بازیافت شدن است. چوب چنانچه به مدت چند سال باقی بماند به خاک بر می گردد و مواد مغذی به خاک اضافه می کند. تجدیدپذیر بودن چوب به این معنی است که می توان آن را جایگزین کرد. پس به شرط جایگزین کردن درختانی که قطع می شوند، چوب ماده ای پایدار خواهد بود.

 

ایجاد احساس خوب

دست زدن به یک کاسه یا فنجان چوبی یک تجربه راضی کننده است. بررسی ها نشان داده است که ما با دنیای طبیعی رابطه عمیقی داریم و به طراحی بیوفیلیک پاسخ مثبت می دهیم. استفاده از بشقاب ها، کاسه ها و ظروف چوبی می تواند این رابطه با طبیعت را در زندگی روزانه مان تقویت کند. در نتیجه ما حس بهتر زندگی کردن خود را افزایش خواهیم داد.

 

طراحی بیوفیلیک مفهومی است که برای اتصال اشخاص به محیط طبیعی از راه استفاده از طبیعت مستقیم، طبیعت غیر مستقیم و شرایط زمانی و مکانی گوناگون انجام می گیرد.

 

دوام و ماندگاری چوب

یکی دیگر از خصوصیت های چوب ماندگاری آن است. ظروف چوبی دوام و ماندگاری بسیاری خواهند داشت. چنانچه از ظروف چوبی به درستی مواظبت گردد، همیشه ظاهر خود را حفظ می کند. شکستگی و خراش در این ظروف خیلی کم اتفاق می افتد.

 

 

شیوه های مراقبت از ظروف چوبی آشپزخانه

ظروف چوبی چنانچه به درستی نگه داری شوند می توانند ماندگاری بیشتری داشته باشند. ظروف چوبی دارای خاصیت ضد باکتری طبیعی بوده و از مواد غذایی در برابر باکتری ها، میکروب ها و کپک مراقبت می کنند. ولی از آنجا که این وسایل از چوب حقیقی ساخته شده اند، سطح و نوع مراقبت مورد احتیاج آن ها با دیگر لوازم آشپزخانه فرق دارد.

 

هرگز وسایل آشپزخانه چوبی را در ماشین ظرفشویی نشویید. گرما، مواد شوینده و آب شدید سبب می شود که وسایل چوبی در کمترین زمان دچار تاب شوند و یا ترک و شکاف در آن به وجود آید. پس همیشه آن ها را مطابق شیوه زیر با دست بشویید.

 

شستشو ظروف چوبی با آب و صابون

- به وسیله یک اسفنج نرم و مرطوب و قدری صابون ، ظروف چوبی خود را تمیز کنید و از استفاده از اسفنج های زبر و سخت پرهیز کنید چون این نوع اسفنج ها به سطح ظروف چوبی صدمه وارد می ‎کنند.

 

 

از نگه داشتن ظروف چوبی زیر آب شیر و یا فرو کردن آن درون سینک پر از آب پرهیز کنید چون این نوع ظروف به سرعت آب را به خود جذب کرده و صدمه خواهند دید. 

  

- بعد از این که ظرف چوبی را با اسفنج نرم و صابون به خوبی تمیز کردید ، آن را با آب داغ شستشو دهید. باز نیز تاکید می ‎کنیم که از فرو کردن ظروف چوبی در آب خودداری کنید و تا جای ممکن در عرض چند ثانیه شستشوی ظرف چوبی مورد نظر را با آب داغ به پایان برسانید وگرنه ظرف مورد نظر پوسته پوسته خواهد شد.

 

- بعد از پایان شستشو ، ظرف چوبی خود را با استفاده از یک حوله تمیز و خشک پاک کنید. از آن جایی که ظروف چوبی ، آب را به آسانی به خود جذب می ‎کنند ، قدری از رطوبت بر روی ظرف باقی خواهد ماند ولی با این حال با فشار دادن حوله بر روی آن ، می توانید مقدار رطوبت بیشتری از روی آن را از بین ببرید.

  

- بعد از خشک کردن ظروف چوبی با حوله ، آن ها را بر روی استند خشک کن گذاشته و اجازه دهید تا وقتی که کاملا خشک شود ، آنجا باقی بماند.

 

از گذاشتن ظروف چوبی خشک نشده داخل کابینت ها پرهیز کنید ، چرا که این کار از خشک شدن کامل آن پیشگیری نموده و سبب به وجود آمدن کپک بر روی آن ها خواهد شد.

 

مالیدن روغن های طبیعی و معدنی روی ظروف چوبی

برای شفافیت و حفظ زیبایی ظروف چوبی، هرماه حدود یک یا دو بار به آنها روغن طبیعی بمالید. این روغن ها به ظروف کمک می کنند تا آب را بهتر دفع کرده و درخشندگی طبیعی خود را حفظ کند. پس زمان بگذارید و هر چند وقت یکبار به قاشق ها، تخته های کار، کاسه ها و ... خود یک روغن معدنی خوب بمالید.

 

نقاط زبر ایجاد شده را سمباده بکشید

گاهی اوقات به خصوص در ظروف چوبی که مدت هاست استفاده می شوند، ممکن است نقاط خشن ایجاد شده باشد. با سمباده زدن نقاط خشن و سپس زدن روغن روی آن جلوه ظرف شما مجددا زیبا و جدید می شود.

 

لکه زدایی از ظروف چوبی

مواد غذایی رنگارنگ امکان دارد گاهی تخته های چوبی و یا دیگر ظروف چوبی شما را لکه دار کنند. ولی نگران نباشید شیوه هایی برای از بین بردن این لکه ها وجود دارد. یک شیوه این است که سریع ظرف را با آب گرم و صابون شسته تا لکه را پاک کنید.

 

برای لکه های پر رنگ تر، می توانید از نصف لیمو و جوش شیرین استفاده کنید و آن ها را روی لکه ها بمالید و آنگاه بشویید. خیلی از لکه ها با گذشت زمان و تمیز کردن همیشگی خود به خود ازبین می روند. میتوانید از سرکه سفید هم استفاده کنید.

چطور ظروف چوبی قدیمی را نو کنیم؟

روغن مناسب برای ظروف چوبی

روغنی که برای چرب کردن ظروف چوبی استفاده می شود بهتر است روغن نارگیل ، روغن های مایع خوراکی و روغن زیتون باشد ولی هر روغنی که برای این کار به کار می برید باید بدون بو باشد چون اگر این روغن ها بودار باشند بوی آنها به ظرف انتقال داده شده و پس از ریختن مواد غذایی داخل ظرف بوی بدی درون ظرف ها باقی می ماند.

 

همان گونه که می دانید درظروف چوبی به علت وجود بافت زنده و آوند چوب روغن مواد غذایی سریعا جذب می شود و مواد غذایی درون بافت چوب فاسد می شود بنابراین بهتر است مواد غذایی چرب مثل خورشت و سوپ را درون ظروف چوبی که لایه های محافظت کننده ندارند ، نریزید. این ظروف را داخل کابینت نگذارید و برای هوا خوردن و کپک نزدن این ظروف آنها را بعضی وقتها از کابینت بیرون بگذارید.

 

 

باید ها و نباید های استفاده از ظرف چوبی

- ظروف چوبی خود را در دمای بالا مانند مایکروفر و ماشین ظرفشویی نگذارید چون این کار باعث خشک شدن، تاب خوردن، ترک برداشتن و عمر کوتاه ظروف چوبی خواهد شد.

- درون ظرف چوبی غذا های خیلی داغ و مایعات نریزید چون ظروف چوبی بیشتر برای انواع سالاد ها طراحی شده اند .

- ظروف چوبی را درون هم قرار ندهید. چنانچه مجبورید کاسه ها را داخل یکدیگر بگذارید از دستمال کاغذی میان هر دو کاسه استفاده کنید تا از پیدایش رطوبت پیشگیری کنید.

- ظروف چوبی را در جایی کاملا خشک قرار داده و از تهویه هوا در آن مکان مطمئن شوید.

خواص خاکشیر

مصرف خاکشیر با شیوه های مختلف و در زمان های مختلف تاثیرات متفاوتی ایجاد میکند بنابراین قبل از استفاده برای بیماری و یا مشکل خاص شیوه استفاده آن را از یک متخصص داروهای گیاهی بپرسید.

1-خواص خاکشیر برای پوست و مو

خاکشیر دارای خواص ضد باکتری قوی بوده که با پاک سازی پوست به درمان آکنه و جوش صورت کمک می کندکه به این منظور خاکشیر، عرق شاه تره و عرق کاسنی را ترکیب و استفاده میکند. همچنین خاکشیر یکی از بهترین مواد طبیعی برای سم زدایی پوست است که با روشن تر شدن رنگ پوست به درمان لک های پوست کمک می کند از ترکیب خاکشیر و ترنجبین برای این این منظور استفاده میشود.خاکشیر به دلیل خواص ضد التهابی و ضد باکتری که دارد به درمان شوره سر کمک می کند.

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در فارسی بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.