ترفند پاک کردن لکه های چربی از روی فرش.

۹۲ بازديد




حتما تجربه دارید که لکه های چربی چقدر آزار دهنده و سرسخت در پاک شدن هستند چراکه حالت چسبی دارا هستند برای همین است روی هر سطحی که ریخته شود نیاز به انجام روش های خاصی برای پاک کردن دارند.
این را هم باید بدانید که هر چه قدر مدت زمان بیشتری از بوجود آمدن لکه بگذرد همان اندازه پاک کردنش سخت است ولی برعکس هر قدر تایم کمتری بگذرد به سهولت می توان له روغن را پاک کرد.
پس هر زمان کوچکترین لکه روی فرش بیوفتد در اسرع وقت آن را پاک کنید بالاخص لکه های چربی را که چسبندگی بیشتری دارند و خیلی راحت به فرش چسبیده و آن را کثیف می کند و حتی ممکن است به جاهای دیگر فرش نفوذ کند.
 
پیش از آنکه هر لکه ای را پاک کنید به یاد داشته باشید که سرعت عمل حرف اول را می زند و باید از بخش پشتی لکه باید شروع به پاک کردن کنید.چراکه با این کار از پخش شدن لکه جلوگیری می کنید در ادامه این مطلب چند روش برای پاک کردن لکه های روغنی در اختیارتان قرار می دهیم.
  • ابتدا قبل از هر چیزی حوله ای کاغذی یا یک پارچه را آرام روی لکه روغنی قرار داده و فشار دهید،دقت داشته باشید لکه را با پارچه یا حوله به طور افقی نمالید این به این دلیل است که الیاف عمیق تر نیز چربی روغن را به خود نگیرند،اگر میخواهید در این مرحله از پاک کردن اطمینان حاصل کنید می توانید با یک کاردک یا چاقو چربی باقیمانده آن را بردارید.

 

گرفتن چربی اضافی از روی فرش

  • فقط مراقب باشید تا حین تمیز کردن لکه را نمالید و باعث پخش شدن چربی نشوید پس از آن نوبت رسید به حلال های رنگی که می توانید از بازار تهیه کنید پس از آنکه با حلال لکه روغنی را پاک کردید آن را با آب گرم آبکشی کنید،به این نکته هم توجه کنید که حین استفاده از مواد شیمیایی سمی دستکش دست کنید.

  • پس از آنکه مراحل اول را پشت سر گذاشتید مقداری نشاسته ذرت و یا جوش شیرین روی قسمتی که لکه روغنی دارد بریزید،چرا که این دو ماده جاذب چربی و رطوبت هستند مخصوصا در مورد روغن بیشتر صدق میکند و آسیبی هم به بافت فرش نمیزند.
  • یکی دیگر از مزایای این دو ماده آلی بودن ساختار شیمیایی و در دسترس بودن و ارزان بودنشان نسبت به دیگر پودرهای صنعتی می باشد و در اکثر خانه ها وجود دارد همچنین این دو ماده هیچ تاثیر بد و مخربی روی بدن انسان یا محیط زیست ندارند.
توجه: جوش شیرین و نشاسشته ذرت را نه خیلی آرام و نه خیلی شدید روی سطح فرش نمالید برای بهتر انجام شدن این کار می توانید یک مسواک قدیمی بکار ببرید این را هم بدانید این اقدامات تنها برای جذب روغن است نه تمیزکاری آن برای این کار فرصت دهید 15 دقیقه روی فرش بماند.
  •  در نهایت یک جاروبرقی قوی را روشن کرده و بخش هایی که نشاسته و جوش شیرین زده اید را جارو کنید تا جایی که جوش شیرین و پودر ذرت را به کل از روی تار و پود فرش جدا کنید.
 

روش های دیگر جهت شستشو فرش از چربی :

  •  کمی آب و و چند قطره مایع ظرفشویی را در سطلی مخلوط کنید سپس در بخش هایی که چرب است بریزید و با یک برس تمامی قسمت ها را تمیز کند و نگران کف نکردن آن نباشید.
  • پراکسید هیدروژن یکی از ترکیباتی است که می توان در پاک کردن لکه های روغنی آن را بکار برد،پس برای اینکار یک قاشق غذاخوری پراکسید هیدروژن 3% را با یک لیتر آب ولرم مخلوط کرده و با برس روی قسمت روغنی رش بکشید.فقط احتیاط کنید که زمان زیادی روی فرش نماند چرا که باعث پوسیدگی و سفید شدن فرش می شود پس بلافاصله بعد از لکه برداری فرش را با آب گرم آبکشی بکنید.
  • چنانچه حلال های شیمیایی لکه های فرش را پاک نکرد و اگر رنگ فرشتان روشن نیست می توانید از 200 میلی لیتر آب گرم و 50 میلی لیتر آمونیاک برای پاک کردن چربی ها استفاده کنید و بعد با برس قسمت روغنی را تمیز کنید.سپس سریعا فرش را مثل روش های قبل آبکشی کنید تا آمونیاک در فرش باقی نمانده و منجر به پوسیدگی نشود.
نکته: مسئله مهمی که باید به آن توجه کنید این است که جنس تار و پود فرش بسیار مهم است و حتما باید قبل از پاکسازی از جنس آن که روی برچسب پشت فرش نوشته شده است اطلاع داشته باشید اگر از جنس حساسی مثل پشم باشد و رنگ پس دهد بهتر آن است که پاکسازی را شما انجام ندهید و فرش خود تحویل قالیشویی داده تا با دستگاه های مخصوص و مناسب اقدام به پاکسازی آن کنند.
  • روش دیگر استفاده از صابون و سرکه است که مثل مراحل قبل تا جایی که امکان دارد چربی را از روی فرش بردارید و بعد بایک حوله آغشته به سرکه روی قسمت روغنی بکشید و در نهایت با صابون آن را شستشو کنید.

 

شستن روغن از روی فرش با صابون

  • الکل نیز برای برداشتن چربی از روی سطحی محلول مناسبی است در این روش الکل را به قسمت لکه دار بریزین و پس از آن با دقت محلی که الکل ریخته اید را بشورید.
  • بهترین روش مقابله با لکه روغنی استفاده از مایع ظرفشویی است،پس مقداری از مایع ظرفشویی را با یک استکان آب ولرم حل کرده و آن را درون بطری شیشه شور می ریزید و به حالت اسپری روی محل مورد نظر می زنید اگر لکه ها بزرگ باشند این کار را چندین بار تکرار کنید.
  • شاید باورتان نشود اما خمیر اصلاح هم یکی از موادی است که به راحتی می توان با آن لکه های روغنی مثل واکس روی فرش ،روغن غذا و یا لوازم آرایشی را پاک کرد.
  • با وجود اینکه راه های مختلفی برای پاکسازی روغن از روی فرش عنوان کردیم اگر هیچکدام از این راه ها کارساز نبود آخرین راهی که برایتان پیشنهاد می کنیم این است که از صابون چوب استفاده کنید این صابون که در تمیز کردن کابینت ها به کار می رود در رفع چربی بسیار موثر است،

برای این کار اول روی پارچه آن را تست کنید و بعد 10 دقیقه منتظر بمانید تا لکه آغشته به صابون باقی بماند و بعد طبق معمول آن را شستشو دهید.

 

از حلالهای لکه گیر استفاده کنید

  • ابتدا حلال لگه گیری که قرار است بکار ببرید را روی سطحی که لکه روغن دارد امتحان کنید،سپس آن را به دستمال حوله ای یا پارچه ای آغشته کنید و روی فرش یا موکت فشار دهید و پس از چند دقیقه با استفاده از پارچه مرطوبی حلال را پاکسازی کنید، اجازه دهید بخش تست شده کاملا خشک شده و مطمئن شوید که لکه ای روی فرش یا موکت باقی نگذاشته است.
  • بدین ترتیب با انجام مراحل بالا با استفاده از حلال و آغشته کردن آن به دستمال حوله ای لکه روی فرش را می توانید پاک کنید دستمال را از لبه های بیرونی بافشار به مرکز لکه می کشید تا بطور کامل جذب موکت یا فرش شود.
  • سپس 5 دقیقه که گذشت حوله یا دستمال مرطوبی بر می دارید و حلال را از روی موکت یا فرش جدا می کنید و بعد اجازه دهید محل مورد نظر خشک شود برای سریع خشک شدن می توانید از رطوبتگیر یا پنکه استفاده کنید.

 

نکات مهم برای نحوه شستشو فرش از چربی

برای شستشوی فرش باید از آب سرد استفاده کنید.

الکل یا سرکه را مدت زیادی روی فرش باقی نگذارید و بلافاصله آن را بشورید.

به هیچ عنوان از مواد شیمیایی و سفید کننده استفاده نکنید چراکه به الیاف فرش آسیب می زند.

از هر راهی که در این مطلب عنوان شد استفاده کردید پس از انجام مراحل حتما فرش را خشک کنید تا شاهد تغییرات مخربی نباشید.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در فارسی بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.